Прозорі бюджети
Три поради для місцевої ради
Місцева влада повинна працювати для громади, бути чесною і відкритою перед людьми, дослухатися до думки селян чи городян. Про це говорять на кожних місцевих виборах. Але дуже часто, отримавши посаду голови, або ставши депутатом, наші обранці швидко забувають про обіцяне. Як змінити ситуацію? Відповідь на це питання знає голова Білозерського районного осередку ХОМГО “Молодіжний центр регіонального розвитку”, учасник громадської ініціативи «За прозорі місцеві бюджети» Елла Петренко, яка займається моніторингом роботи селищної ради.
- Громада повинна побачити і почути позицію селищної влади, звідки надходять кошти до місцевого бюджету і як ці кошти будуть розподілені у 2016 році. Пропозиції громадян та бізнесу повинні бути почуті селищним головою і депутатами. З цією метою ми звернулися до селищного голови з відкритим листом, в якому наголошуємо на важливості своєчасного і повного оприлюднення проекту рішення про селищний бюджет на наступний рік.
У зверненні учасники громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети» пропонують проведення повноцінних консультацій щодо проекту відповідного рішення, адже лише таким чином можна забезпечити повноцінний зворотній зв’язок щодо наданих пропозицій. Аналізуючи текст документа, можна сформувати три головні пропозиції керівнику громади.
Пропозиція 1: Публічність проекту бюджету
Цього року вперше в історії України прийняття бюджету на місцевому рівні є незалежним від прийняття держбюджету. Затвердити селищний кошторис мають до 25 грудня, а проект відповідного рішення повинен бути оприлюдненим за 20 робочих днів до дати його розгляду. Це саме той час, коли громада може дізнатися, чи враховані її інтереси, звернутися із пропозицією чи скаргою. При цьому важливо, щоб оприлюднили не лише прогнозні показники надходжень і витрат, а й пояснювальну записку із зазначенням податкової бази формування прогнозних показників доходів і не забули про всі додатки, як того вимагає Бюджетний кодекс України.
Членам виконкому важливо пам’ятати, що проект рішення про місцевий бюджет повинен містити пояснювальну записку з інформацією про соціально-економічний стан селищної ради та оцінку прогнозу доходів і аналіз пропонованих обсягів видатків. Кожна цифра прогнозних надходжень до бюджету повинна ґрунтуватися на переконливих і чітких розрахунках. Також проект рішення має містити перелік інвестиційних програм (проектів) на плановий бюджетний період та наступні за плановим два бюджетні періоди (дозволить дізнатися, що і де буде побудовано або відремонтовано), пояснення головних розпорядників бюджетних коштів, чому необхідно витрачати кошти саме на той чи інший об’єкт і чому пріоритети витрачання коштів сформовані саме таким чином.
Пропозиція 2: Почути голос небайдужих
Доступ до змісту проекту рішення про бюджет дає громадянам можливість надавати пропозиції та зауваження. Місцева влада зможе краще зрозуміти потреби та інтереси громадян і бізнесу, які, можливо, не були почуті під час складання проекту бюджету.
Всі ми маємо право знати принципи, на яких визначалася доцільність включення тих чи інших об’єктів до переліку інвестиційних програм (проектів). Через процедуру консультацій можна вплинути на рішення місцевої влади щодо переліку об’єктів, які отримають кошти на капітальний ремонт або будуть побудовані, на те, які вулиці будуть відремонтовані, де з’являться спортивні і дитячі майданчики. Під час обговорення проекту бюджету важливо задіяти не тільки інструмент публічних громадських слухань, але й передбачити відправку та/або реєстрацію пропозицій у письмовій формі на певну електронну пошту, обговорення найбільш проблемних статей доходів і видатків бюджету у форматі експертного аналізу, а також проведення публічних зустрічей із зацікавленими сторонами (ініціативні групи громадян і бізнес-об’єднання) з конкретних проблемних питань місцевої політики (наприклад, незаконні забудови, тимчасові споруди, об’єкти капітального ремонту та будівництва, утримання та благоустрій прилеглих територій).
Пропозиція 3: Налагодити зворотній зв’язок
На думку учасників громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети», консультації можуть бути ефективними, а громадяни і бізнес - впевненими, що місцева влада готова не тільки до консультування, а й до співпраці та реагування на пропозиції, якщо буде виконано три умови. По-перше, це стосується оприлюднення усіх наданих пропозицій в рамках консультацій на сайті селищної ради або у відповідному розділі на сайті районної ради. Також це стосується і звіту про результати консультацій з громадськістю, адже це стане свідченням того, що надані пропозиції громадян були використані в проекті рішення про місцевий бюджет. У звіті про результати консультацій необхідно відзначити стан і причини обліку, часткового обліку або відхилення отриманих пропозицій та зауважень, а також зазначити, яким чином це позначилося на проекті рішення про місцевий бюджет. У разі виконання цих умов зросте довіра і до селищного голови, і до депутатів.
Участь громадян у бюджетному процесі є чи не найкращою можливістю впливати на місцеву владу в проміжках між виборами, а для самої влади - краще зрозуміти потреби та інтереси громадян, які з різних причин не були враховані в проекті головного фінансового документа селища. Чи дослухається селищний голова до вищезгаданих порад та як відреагує на відкрите звернення громадських активістів щодо необхідності оприлюднення проекту бюджету на наступний рік, розміщене за посиланням https://goo.gl/0rUK3t, покаже час. До речі, ваш підпис під ним не буде зайвим!
Наталія Сікорська
Дописати коментар
0 Коментарі