Громадськості представлено результати оцінювання бюджетної політики Білозерської селищної ради

 7 червня в приміщенні Кризового медіа-центру.Херсон відбулася прес-конференція з теми «Бюджетна політика Білозерки: індекс прозорості, участі та доброчесності».

Представниці БРО ХОМГО «Молодіжний центр регіонального розвитку» Елла Петренко та Людмила Загоровська презентували громадськості результати 8-місячного дослідження.



Вперше бюджетна політика в смт.Білозерка стала предметом всебічного та комплексного оцінювання з боку громадських експертів громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети», що координується Одеською обласною організацією «Комітет Виборців України» та Фундацією «Відкрите суспільство».

В рамках роботи громадського партнерства Білозерка стала одним з 17 населених пунктів України (серед яких як невеличкі міста, так і міста обласного значення), де було оцінено ступінь прозорості для громадян інформації про місцеві публічні фінанси, практика та можливості участі громадян у бюджетному процесі на всіх його стадіях.




Індекс прозорості, участі та доброчесності (Індекс ПУД) показав сильні та слабкі місця бюджетної політики в смт.Білозерка. Надано більше 200 пропозицій місцевій владі. Всі вони стосуються того, як підвищити прозорість, участь громадян у бюджетному процесі та впровадити кращі міжнародні та українські практики доброчесності.

Cильні та слабкі сторони бюджетної політики Білозерської селищної ради

За результатами оцінювання бюджетна політика Білозерської селищної ради оцінена на 24,5 балів із 173 можливих – це найнижчий показник в рейтингу міст. Слід відмітити, що у селищної ради відсутній офіційний веб-сайт, на якому б оприлюднювалися бюджетні документи. Це як раз і вплинуло на те, що саме критерій прозорості був оцінений всього на 5,4%. 

 

Найвищі оцінки отримала практика оприлюднення, обговорення та затвердження проекту рішення про бюджет та Програму соціально-економічного розвитку. За відсутності власного веб-сайту, ці документи вперше були оприлюднені на сайті Білозерської районної ради та стали доступними для громадян, що посприяло їх активній участі у заходах з обговорення та затвердження на профільній комісії, на сесії місцевої ради. Оприлюднення цих важливих для громади документів стало можливим в тому числі завдяки письмовим та відкритим зверненням БРО ХОМГО “Молодіжний центр регіонального розвитку”.

Проміжні оцінки отримано за стан та можливість участі громадян у сесії селищної ради та засіданнях профільної комісії. Незважаючи на те, що громадяни мають можливість вільної участі у сесії та засіданнях, проте щоб дізнатися про дату та час їх проведення, треба докласти значних зусиль — інформація про сесії оприлюднюється виключно на інформаційному стенді в приміщенні ради, а про засідання комісії знають лише депутати.

Через відсутність власного веб-сайту та часткове надання інформації на запити, найнижчі оцінки отримала практика оприлюднення інформації про планування діяльності головних розпорядників бюджетних коштів, проекти та звіти про виконання всіх бюджетних документів, річні плани закупівель, засідання комітетів з конкурсних торгів та звітів про проведення процедур закупівель, протоколи та стенограми сесійних засідань.





Очевидною є необхідність створення власного веб-сайту Білозерської селищної ради, де треба передбачити створення окремого розділу “Бюджет”. Також необхідно забезпечити можливість поширення інформації із сторінок сайту через соціальні мережі та розробити і оприлюднювати на сайті бюджетну інформацію у форматах, які полегшують її сприйняття для пересічних громадян (візуалізація бюджету селища). Слід відмітити, що до однієї з ключових рекомендацій селищна рада вже дослухалася – розпочато роботу над створенням офіційного веб-сайту органу місцевого самоврядування, який знаходиться за цим посиланням: www.bsr.bilozerka-rada.ks.ua

Не менш важливою рекомендацією є розробка та прийняття бюджетного регламенту як підзаконного нормативно-правового акту, в якому чітко регламентується бюджетний процес на всіх його стадіях, зазначені вимоги до прозорості бюджетного процесу та бюджетних документів, до консультацій із громадянами та зазначені можливості та форми участі громадян у бюджетному процесі.

Результати дослідження бюджетної політики в смт.Білозерка дали змогу вперше зробити незалежну комплексну та всебічну громадську експертну оцінку місцевій владі щодо виконання вимог чинного законодавства та впровадження кращих практик прозорості, участі та доброчесності. Аби селищна влада мала довіру та підтримку з боку громадян, необхідно суттєво покращити порядок інформування про бюджетні документи, що приймаються селищною радою, сприяти запровадженню швидкого та зручного доступу громадян до бюджетних документів на офіційному сайті. На порядку денному стоїть необхідність прийняття та оприлюднення плану консультацій із громадянами щодо змісту проектів рішень про бюджет та програму соціально-економічного розвитку, щодо бюджетних та цільових програм, бюджетних запитів та фінансових планів комунальних підприємств.

Фіскальна децентралізація, що розпочалася в кінці 2014 року, не лише відкрила перед місцевими громадами нові можливості, але й підвищила відповідальність місцевої влади за якість управління публічними фінансами.

БРО ХОМГО “Молодіжний центр регіонального розвитку” готовий допомогти селищній владі зробити бюджетну політику більш прозорою та зрозумілою для громадян, а мешканцям селища показати яким чином можна впливати на вирішення місцевих проблем через підвищення прозорості, участі та доброчесності на всіх стадіях бюджетного процесу.

* * *

Оцінювання здійснювалося громадським партнерством «За прозорі місцеві бюджети», що координується Одеською обласною організацією «Комітет Виборців України» та Фундацією «Відкрите суспільство». Оцінювання стало можливим завдяки фінансовій підтримці Європейського союзу та Посольства Фінляндії в Україні.

Дописати коментар

0 Коментарі