Публічна дискусія щодо організації безоплатної правової допомоги на Херсонщині


Cотні тисяч українців, щоб захистити свої права, звертаються до юридичних фірм або діють самостійно, не знаючи, що можна отримати безоплатну правову допомогу, яку надають державні заклади системи БПД та громадські організації. Як організувати процес надання безоплатної правової допомоги та зробити його більш ефективним говорили її надавачі, представники ОМС, депутатського корпусу та ЗМІ під час публічної дискусії, яка відбулася 12 квітня в приміщенні Херсонської міської ради. Організатором заходу виступила ГС «Мережа правового розвитку».

Відкриваючи захід, керівник Херсонського офісу Мережі правового розвитку при ГО «ХОО КВУ», координатор проекту Василь Касьянов подякував за співпрацю партнерам та зазначив, що захід проходить в рамках проекту «Підвищення доступу до правосуддя вразливих верств населення у громадах Волинської, Харківської та Херсонської областей».

Більш детально про проект, його цілі та завдання розказала експерт проекту та голова ГО «Білозерський центр регіонального розвитку» Елла Петренко«Проект “Підвищення доступу до правосуддя вразливих верств населення у громадах Волинської, Харківської та Херсоснької областей” реалізє громадська спілка “Мережа правового розвитку” за підтримки американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми “Нове правосуддя”.


За останніми даними державної системи БПД більше 8 млн. українців потребують безполатної правової допомоги. І лише 800 тисяч з них - протягом минулого року зверталися по таку допомогу до державної системи БПД. Як бачимо, це лише 10%. Але окрім державної системи на ринку надання БПД є ще інші провайдери - громадські організації, громадські приймальні політичних сил, депутатів, органи місцевого самоврядування. Усі разом вони забезпечують українцям доступ до захисту своїх прав. Але бувають ситуації, коли виникає необхідність перенаправлення громадян до іншого провайдера. І тоді постає питання якості наданої БПД та відповідно збереження довіри клієнта. Якраз саме для цього в результаті проекту було налагоджено ефективну комунікацію між надавачами безоплатної правової допомоги в Херсонській області, створено координаційну раду, учасники якої розробили та підписали Протокол взаємодії та перенаправлення, напрацювали проекти єдиних облікових документів для використання усіма провайдерами БПД.

Експерти проекту розробили методологію моніторингу перенаправлення, створили єдину для 3 областей базу перенаправлень та здійснюють їх моніторинг. Так, з вересня 2017р. по березень 2018р. в цій базі зареєстровано 209 перенаправлень. В результаті їх моніторингу виявилося, що 81% клієнтів повністю задоволені отриманою БПД, 18% - частково і 1% - незадоволені. Це питання забезпечення вразливих категорій доступом до правосуддя, якості наданої БПД та відповідно репутації провайдерів. Також в ході проекту для підвищення кваліфікації та напрацювання методології перенаправлення були проведені тренінги для представників провайдерів БПД».


Голова Правління Мережі правового розвитку, директор ІРЦ «Правовий простір» Наталя Бімбірайте нагадала, що згідно з Законом України «Про безоплатну правову допомогу», правова допомога розділяється на первинну та вторинну. До первинної відносяться майже всі досудові питання, до вторинної – складання процесуальних документів, супровід у судах. Згідно з чинним законодавством, вторинна допомога надається коштом держави, а первинну мають забезпечити органи виконавчої влади і місцевого самоврядування. «Іноді, - уточнює пані Наталя, – навіть депутати та працівники ОМС не розуміють різницю та перенаправляють людину не туди. Саме тому і виникла необхідність переадресування клієнтів».




Слід пояснити: суб’єкти, які надають правову допомогу, не завжди знають один одного, не говорячи вже про потенційних клієнтів, тому виникла необхідність налагодження більш тісної співпраці між усіма провайдерами БПД – державного та громадського сектору. Спочатку було створено Координаційну раду, експертною групою розроблено Протокол взаємодії і перенаправлення клієнтів, який підписали 12 провайдерів БПД Херсонщини.

За словами директорки Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Херсонській області Марини Єлисєєвої, всі центри БВПД є підписантами протоколу перенаправлення клієнтів та відзначила, що найбільш доцільно впровадити ситему перенаправлення клієнтів на базі всеукраїнської бази даних (наприклад, КІАС). В Україні діють близько п’ятисот точок доступу до безоплатної первинної правової допомоги, які створені на базі ліквідованих районних і міських управлінь юстиції. У Херсонській області такі центри працюють в усіх районах і місті Нова Каховка. Але разом з тим цей показник — дуже скромний, якщо порівняти його з розвиненими країнами. Наприклад, у Польщі, яка поступається Україні і за площею території, і за кількістю населення, таких точок доступу — близько 1500.


За словами організаторів, переадресування клієнтів у мережі БПД забезпечить територіальну доступність, оперативність та своєчасність такої допомоги. Крім того, повинні бути єдині стандарти отримання правової допомоги, і саме держава разом з громадськими організаціями повинна сформувати таку політику.

Директор Херсонського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Денис Милокостий проаналізував звернення мешканців міста до Херсонського місцевого центру з надання БВПД, навів статистичні дані та прокоментував найтиповіші проблеми, з якими звертаються люди, та які можливо вирішити на рівні громади.

Найбільше питань, за спостереженнями керівника Херсонського місцевого центру, пов´язані були з регулюванням цивільних відносин, на другому місці – питання сімейного права, зокрема розірвання шлюбу, стягнення аліментів на дитину та непрацездатних батьків, розподіл спільного майна подружжя, позбавлення батьківських прав тощо. Питання соціального забезпечення, насамперед, перерахунок пенсії, нарахування соціальної допомоги одиноким матерям, малозабезпеченим родинам та ВПО, розрахунок субсидій – стоять на третьому місці. Потім ідуть питання спадкового, земельного права, виконання судових рішень та інше.

Завершуючи виступ, Денис Леонідович закликав представників органів місцевого самоврядування до більш тісної співпраці: «Дуже хотілося, щоб ОМС з більшим розумінням ставилися до можливості громадян реалізувати своє право на первинну і вторинну правову допомогу. І на прийомах з населенням доводили це до відома кожного херсонця, більш активно працюючи в цьому напрямку».

Продовжив ідентифікацію типових звернень запитувачів правової допомоги адвокат Херсонського офісу Мережі правового розвитку при ІРЦ «Правовий простір» Сергій Плахотнюк. Він розказав про роботу Центру первинної правової допомоги, який знаходиться в приміщенні Херсонської міської ради, і де ведуть прийом юристи трьох громадських організацій: Правового простору, ХОО КВУ та Фонду милосердя та здоров´я.


Отже, загальна картина така: найбільше питань клієнтів Центру стосувалося житлово-комунальних послуг, зокрема, заборгованості, прав і обов´язків надавачів послуг та споживачів. На другому місті – різноманітні питання щодо соціального забезпечення: оформлення пільг, правомірність відмови у їх наданні, правильність їх обрахунку тощо. Питання, які виникають із сімейних правовідносин – посідають третє місце. Переважно це питання про аліменти, розлучення, визначення місця проживання дитини і поділу майна подружжя. Житлові питання (процедура вселення, виселення, отримання та порядок відчуження житла) також хвилюють херсонців, як і питання спадкового права.

Говорячи про те, як держава може відповісти на правові потреби громад, Марина Єлисєєва розповіла, що поточний рік оголошено в Україні Роком реалізації просвітницького проекту «Я МАЮ ПРАВО!», зазначивши, що за результатами аналізу звернень громадян до державної системи БПД у 2015 на початку 2016 року люди більше потребують первинної правової допомоги. Зараз в Україні діють близько 500 точок доступу до безоплатної правової допомоги, які створені на базі ліквідованих районних і міських управлінь юстиції. У Херсонській області працюють чотири місцевих центри та 16 бюро правової допомоги у всіх районах і місті Нова Каховка. Так, за три місяці поточного року за первинною правовою допомогою до наших установ звернулося 5 тис. 644 особи, за вторинною – 383 особи.

Своїм баченням потреби та удосконалення організації БПД на Херсонщині поділилися депутат Херсонської міської ради Оксана Дьякова, координатор південноукраїнського офісу «КримSOS» Олексій Тільненко, юрист та адвокат ГО «Десяте квітня» Анна Найдьонова, регіональний координатор представництва Уповноваженого ВРУ з прав людини Оксана Тропіна, представники юридичного відділу Херсонської міської ради та інших громадських організацій.


Аналізуючи проведену роботу щодо організації БПД в області, учасники заходу все ж таки занепокоєні тим, що на законодавчому рівні питання перенаправлення клієнтів досі не врегульовані та відсутні Стандарти якості надання первинної правової допомоги. Робота в цьому напрямку триває.

«Основна ідея діалогу влади та громади - переконана Наталя Бімбірайте, - формування на державному рівні розділу про перенаправлення в електронній базі запитувачів БПД. Це не тільки покращить реальний доступ до правосуддя, але й стане новим поштовхом для розвитку правозахисних організацій при об’єднаних громадах».




Дописати коментар

0 Коментарі