Відновна школа: від концепції до формування безпеки в школі


23 січня 2019р. в Києві відбулася міжнародна науково-практична конференція "Модель "Мирна школа" як методика формування безпечного середовища в закладі освіти". Ініціювали проведення заходу Міністерство освіти і науки України спільно з ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», Громадською службою миру Німецького товариства міжнародного співробітництва, Програмним офісом Форуму громадянської служби миру в Україні, Інститутом миру і порозуміння та Науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи НАПН України.

Більше півсотні освітян та громадських активістів з усієї України зібралися, щоб познайомитися з концепцією відновного підходу до формування безпеки в школі, європейськими та вітчизняними практиками та обговорити можливості і шляхи адаптації європейського досвіду в Україні. Від Мережі правового розвитку участь в конференції взяли Елла Петренко, координаторка Південного регіону, голова ГО "Білозерський центр регіонального розвитку", та Наталія Кумпан, директорка Олександрівської загальноосвітньої школи Скадовського району Херсонської області, на базі якої створена і активно працює шкільна служба порозуміння.


Учасників конференції привітали Юрій Кононенко, директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти; Віталій Панок, директор УНМЦППСР НАПН України; Ольга Флярковська, начальник відділу психологічного супроводу та соціально-педагогічної роботи ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»; Роман Коваль, голова ІМіП; Белінда Хопкінс, голова Національного центру ВП у молодіжних закладах Великої Британії.

Освітяни обговорили питання формування в українських школах безпечного середовища для навчання та розвитку особистості. 
"Щоб реформи (Нова Українська Школа - прим.ред.) не загострювали проблемних питань, треба їх впроваджувати поетапно. І не лише залучаючи психологів та педагогів. Треба вводити соціальні інновації. Згідно статистики у 2018 році більше 100 тисяч осіб звернулися до шкільних психологів з приводу насильства в школі. Мирна школа стане дієвим майданчиком для опанування дітьми навичок, необхідних для протистояння цьому явищу" -   Ольга Флярковська, начальник відділу психологічного супроводу та соціально-педагогічної роботи ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти». 
Віталій Панок, директор УНМЦППСР НАПН України, у своєму виступі під час панельної дискусії, спробував дати відповідь на питання: "Хто і як відповідає за безпеку в школі?": 


Учасникам конференції було презентовано кращі європейські та вітчизняні практики застосування відновного підходу до формування безпеки у шкільних колективах, сформовано орієнтири для подальшого їх апробування в контексті освітньої реформи України. Зокрема, з великим інтересом була сприйнята інформація про загальношкільний підхід до формування безпеки в закладах освіти Королівства Великої Британії, про застосування відновних практик в роботі з підлітками з девіантною поведінкою Королівства Бельгії, інструменти безпеки в школах Королівства Норвегії.
"Ми розділяємо відповідальність за турботу одне про одного. Дітей треба навчити встановлювати дружні стосунки, зоровий контакт, турбуватися один про одного. Зазвичай викладачі не мають спеціальних навичок для роботи з конфліктними ситуаціями. У Великобританії школи використовують покарання для керування поведінкою. Караємо і не даємо порушникам можливість виправити свою помилку. "Відновний" викладач думає про те, як почувається учень, про що він  думає, що йому потрібно  для того, щоб виправитися. Питання "Що сталося? Що відбувається?" вирішують багато проблем. Ми шукаємо не правильні відповіді, а правильні запитання, які змушують задуматися" - Белінда Хопкінс, голова Національного центру ВП у молодіжних закладах Великої Британії.
Про попереднє бачення реалізації проекту «Мирна школа» в Україні розповів Роман Коваль, експерт з відновного підходу та медіації, голова Правління Інституту миру і порозуміння. Обговорювалися також питання безпеки в закладах освіти з погляду педагогів та батьків. Було надано пропозиції щодо подальшого апробування елементів представленого досвіду в проекті «Мирна школа».


Організатори конференції сподіваються, що новий проект стане дієвим майданчиком для опанування практичних знань та навичок, які дуже потрібні для підтримання психосоціального благополуччя здобувачів освіти.

Відео деяких виступів спікерів конференції можна переглянути нижче:






Дописати коментар

0 Коментарі