Оптимізація навчальних закладів: як відбувається та навіщо?



На сьогоднішній день питання оптимізації мереж загальноосвітніх шкіл  є актуальним і важливим по всій Україні. Це одне з нагальних завдань органів місцевого самоврядування, оскільки тепер саме на нього покладається відповідальність за середню освіту, що раніше відносилося до сфери повноважень державних адміністрацій на рівні областей і районів.
У більшості випадків оптимізацію шкіл ЗМІ подають як негативне явище: закриття  або пониження ступеню школи, часткове скорочення робочих місць та безробіття вчителів,  занепокоєння батьків щодо організації підвозу дітей до нової школи і т.д. Але не все так однозначно погано, як може здатися на перший погляд. Насправді, мету оптимізації слід розуміти як частину виклику щодо покращення рівня якості освіти, щоб дати школярам належні умови для навчання – тобто школу, в якій є теплий клас, нормальна їдальня, спортивна зала, облаштовані класи з сучасним обладнанням.
Питання про створення опорних шкіл та модернізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів Білозерського району порушувалося ще у 2007, 2008 та у 2015 роках. З того часу було проведено багато заходів, зустрічей, нарад, колегій, семінарів для обговорення даної теми. Повернулися до дискусії з цього питання і у цьому році. Так, 27 лютого 2020 року про оптимізацію мережі закладів загальної середньої освіти у Білозерському районі  говорили на засіданні громадської  ради при Білозерській РДА, під  час якої представники влади і громадськості  обговорили дане питання та висловили свої позиції.

Слід відмітити, що представники громадськості висловили бажання долучитися до цього процесу. Представниці громадської організації «Білозерський центр регіонального розвитку» запропонували допомогу в інформуванні громади про перебіг оптимізації на власних веб-ресурсах, а також до процесу громадського обговорення готові долучитися фахівці організації у якості фасилітаторів діалогових зустрічей.
У березні 2020 року Білозерська районна державна адміністрація спільно з районним відділом освіти, культури, молоді та спорту ініціювали громадське обговорення щодо створення в районі освітніх округів та опорних шкіл. На базі Білозерського відділу освіти, культури, молоді та спорту проводилися кущові робочі зустрічі, на яких були присутні сільські голови, директори шкіл та вчителі Дар'ївської, Микільської, Понятівської, Новотягинської, Токарівської, Федорівської, Інгулецької, Кізомиської, Дніпровської, Велетенської, Таврійської, Правдинської, Миролюбівської громад, журналісти районної газети «Придніпровська Зірка» та представники ГО «Білозерський центр регіонального розвитку».
«Під час робочих зустрічей з директорами шкіл та сільськими головами ми хотіли обговорити можливу оптимізацію їхніх навчальних закладів, - говорить  Світлана Колесніченко, начальниця відділу освіти, культури, молоді і спорту. -  Ми хотіли  почути їхню думку, розказати про плюси оптимізації, донести, що найголовнішим пріоритетом даного процесу є підвищення рівня якості освіти у нашому районі та забезпечення шкіл новим обладнанням, меблями, покращення матеріально-технічної бази. Є багато державних програм (наприклад, урядова програма «Спроможна школа для кращих результатів»)  та державних субвенцій, які виділяють кошти на придбання шкільних автобусів, обладнання для їдалень, облаштування класів, оновлення інтер’єрів у коридорах, ремонт будівель шкіл тощо. Але за умови, якщо  це буде опорна школа, де кількість учнів не менше 200 осіб або інший заклад загальної  середньої освіти з кількістю учнів не менше 350 осіб. На жаль, у нашому районі немає жодних опорних шкіл, а  інший заклад загальної  середньої      освіти з кількістю  учнів не менше 350 осіб - це лише Чорнобаївський НВК, у якому навчається 712 учнів».
Слід зазначити, що створення освітніх округів і опорних шкіл у Білозерському районі обґрунтоване наступними чинниками:
1.      Формування спроможної мережі закладів загальної середньої освіти, у тому числі забезпечення функціонування опорних шкіл.
2.      Урахування процесу децентралізації.
3.      Раціональне та економне використання коштів у сфері загальної середньої освіти.
4.      Здійснення заходів з упередження конфліктності та соціальної напруги серед педагогів та батьків.
5.    Поступові кроки до переходу на нові типи закладів загальної середньої освіти, визначені статтею 31 Закону України «Про повну загальну середню освіту».
На початку березня 2020 року на базі Білозерського відділу освіти, культури, молоді та спорту проходила робоча зустріч щодо обговорення питання про реорганізацію  Таврійської ЗОШ III ступенів у Таврійську початкову школу Білозерської районної ради Херсонської області та можливе створення опорної школи на базі Миролюбівської ЗОШ.  На зустрічі були присутні голова Білозерської РДА Андрій Неделько, начальниця відділу освіти, культури, молоді та спорту Світлана Колесніченко, сільські голови Миролюбівської та Правдинської сільрад, директори Миролюбівської, Правдинської та Таврійської шкіл, представники громадської організації «Білозерський центр регіонального розвитку». Кожен мав можливість висловити свою думку, кожен був почутим. Директор Таврійської ЗОШ, виступаючи від імені вчителів, батьків та місцевих жителів, говорив про небажання поступатися ступенем школи та стати закладом початкової освіти. Через тиждень у  Таврійському та Правдиному були проведені громадські зустрічі, де вже і батьки, і місцеві жителі могли поспілкуватися з головою РДА та начальницею відділу освіти, молоді, спорту. У такому випадку тільки діалог з громадою дає позитивні рішення, і тільки через діалог та особисте спілкування влади та громади можна дійти згоди у даному питанні.  
Вже 4 травня 2020 року Білозерська районна рада на сесії затвердила проект рішення щодо реорганізації та перейменування Таврійської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Білозерської районної ради Херсонської області у Таврійську початкову школу Білозерської районної ради Херсонської області.  Також створено комісію з реорганізації Таврійської загально освітньої школи І-ІІ ступенів Білозерської районної ради Херсонської області, до якої увійшли представники громадської організації «Білозерський центр регіонального розвитку». Процес реорганізації запущений і доля цього навчального закладу буде вирішена на сесії, яка відбудеться вже сьогодні 29 травня цього року.
Тож, якщо говорити про результати процесу оптимізації мереж загальноосвітніх закладів у Білозерському районі, то ми бачимо, що роботу в цьому напрямку вже розпочато. Проте, інші школи так і не змогли домовитись та визначитись хто з них має спроможність стати опорною.
Усі учасники робочих зустрічей вирішили одноголосно чекати до виборів, які мають відбутися восени 2020 року.  Але незмінним та єдиним для сторін був той факт, що всі хочуть, аби їхні діти отримували якісну освіту та навчалися у теплих облаштованих класах, харчувалися у нових їдальнях та відчували покращення освітньої реформи на власному прикладі. Головне – дійти згоди та разом йти до мети.

Катерина Оксенюк





Дописати коментар

0 Коментарі